معرفی کتاب های لینگولند

معرفی کتاب های لینگولند

نقش کتاب داستان در فراگیری زبان دوم کودکان

تاثیر شنیدن داستان بر فراگیری زبان کودکان بیشتر از شنیدن ترانه و مکالمات کارتن هاست، چرا که زبان و ادبیات به کار رفته در متن داستان ها دارای ساختارها، قواعد، لغات و اصطلاحات غنی تری است. به همین دلیل است که کودکانی که بیشتر در معرض داستانهای انگلیسی هستند، نسبت به سایر کودکان در مکالمه توانمندترند. بسیاری از این کودکان حتی ساعت های کوتاهتری را در کلاس های زبان انگلیسی گذرانده اند، اما به صورت منظم داستان گوش داده اند.

شنیدن داستان از زبان فرد نیتیو یا بومی

 با توجه به توانایی کودکان در فراگیری لهجه بومی در دوره سنی طلایی، بهتر است کودک کتاب ها را از زبان فردی با لهجه نیتیو بشنود. به همین منظور کتاب های داستان لینگولند همراه با فایل صوتی با صدای خانم مونا الکساندرا علوی مدیریت آموزشی مجموعه لینگولند میباشد.

گوش دادن به داستان به صورت منظم

خواندن کتاب برای کودک فرصت مناسبی را برای گذران زمان با کیفیت بین کودک و والد ایجاد میکند و اگر به صورت عادت و بخشی از روتین کودک باشد، نقشی مهم در فراگیری زبان دوم ایفا میکند. مثلا میتوانید آن را به صورت بخشی از روتین شبانه کودک دربیاورید، به این ترتیب آماده شدن کودک برای خواب هم میتواند راحت تر باشد چون همراه با یک فعالیت سرگرم کننده و شاد مثل گوش کردن به کتاب صوتی و باهم دنبال کردن تصاویر و هیجان زده شدن از اتفاقات داستان است. اما اگر کودک شما به این کار علاقه نشان نداد، میتوانید فایل صوتی داستان ها را در حین بازی و یا در مسیر و ماشین برای او پخش کنید و کم کم او را به کتاب علاقه مندتر کنید.

آموزش از راه داستان، نوعی آموزش غیر مستقیم

شنیدن فایل صوتی کتابهای لینگولند که شامل داستان هایی شیرین، شنیدنی و هیجان انگیز به همراه تصاویر رنگارنگ وجذاب، فرصتی ارزشمند برای کودک ایجاد میکند تا درحالی که غرق در دنیای شیرین، شاد و خیالی داستان هاست و به تصاویررنگارنگ و جذاب و کودکانه نگاه میکند ، لغات و ساختارهایی متناسب با سطح زبانی خود را با لهجه و تلفظ کاملا صحیح و بومی بشنود و در عین سرگرم شدن و با هدف همراهی با داستان ، به شکلی کاملا طبیعی و با میل و اشتیاق خودش به حد کافی و مناسب به داستان دقت و توجه نشان بدهد.

همراهی فعالانه والدین در هنگام شنیدن داستان

با داستان همراه شوید و باهم دیگر صداهای مختلفی را در موقعیت های مختلف داستان دربیاورید، مثل صدای حیوانات و باد و آب و … همچنین با ایده گرفتن از تصاویر افعال به کار رفته را تقلید و اجرا کنید، در واقع قرار است مراسم گوش دادن به کتاب تا جایی که میشود شور و هیجان داشته باشد، مخصوصا در ابتدای کار و تا قبل از اینکه کودک به داستان گوش کردنِ قبل از خواب عادت کند.

گاهی شما فقط ناظر باشید و اصلا عجله نکنید. ببینید کودک به چه بخش هایی بیشتر توجه نشان میدهد، به کدام تصاویر اشاره میکند و دوست دارد در کدام صفحه بیشتر بماند.

  • چطور کودک را به کتاب علاقه مند کنیم.
  • چرا کودکان به کتاب های تکراری بیشتر علاقه نشان میدهند.
  • چگونه و از چه موضوعاتی برای کودکم کتاب بخوانم.

منابع:

https://medium.com/@daniel.wdong111/the-importance-of-reading-in-second-language-acquisition-a8758c026486
https://www.researchgate.net/publication/282228096_Children%27s_Books_in_the_Foreign_Language_Classroom_Acquiring_Natural_Language_in_Familiar_Contexts
https://speechandlanguage.org.uk/media/1775/using-books-to-develop-language.pdf